Aprobarea lubrifianților de către constructorii de automobile
26.04.2021 in Despre lubrifianti autoO dată cu apariția motorului cu ardere internă, piața produselor de lubrifiere a evoluat constant, plecând de la uleiuri monograd, cum ar fi SAE 40, la uleiuri multigrad, precum SAE 5W-40. Diversitatea de produse de lubrifiere a apărut ca o consecință a evoluției motoarelor cu ardere internă, dar și a sistemelor de reducere a poluării.
Urmărind cu atenție piața de automobile, putem observa că acestea nu doar că utilizează produse de lubrifiere cu vâscozități diferite, ci necesită anumite standarde de lubrifiere pentru a oferi un maxim de fiabilitate, dar și pentru a reduce pe cât posibil emisiile poluante.
De exemplu, sub aceeași aprobare VW 502 sau RN700/710 există doua standarde de calitate – ACEA A3/B4 și ACEA C3, fiecare având particularitățile sale.
Aprobarea unui produs de lubrifiere de către un constructor de automobile are rolul de a selecționa din întreaga piață de produse de lubrifiere acele produsele care sunt compatibile cu anumite motorizări și anumite sisteme de reducere a poluării. În același timp, aprobarea reprezintă garanția conformității pentru unul sau mai multe produse de lubrifiere cu cerințele unei generații de motorizări/ transmisii/ sisteme de răcire /sisteme de frânare, fiind asigurată compatibilitatea maximă între fluid și motor/transmisie/sistem de frânare/ sistem de răcire.
Fiecare generație de motorizări are particularitățile sale, de la materialele folosite pentru fabricarea acestora, la tehnologia de reducere a frecărilor, folosită pentru anumite componente (segmenți, cuzineți, fustele pistoanelor, cămășile cilindrilor). Astfel, un motor diesel fabricat în anul 1990 diferă față de altul fabricat în 2020 aproape în totalitate, singura asemănare fiind carburantul utilizat. Fiecare motor din acest exemplu prezintă necesități total diferite de lubrifiere, atât din punct de vedere al vâscozității, cât și din punct de vedere al tehnologiei de aditivare a lubrifiantului.
Cum ajunge un produs de lubrifiere să fie aprobat?
Pasul 1: Certificarea produsului de lubrifiere conform standardelor internaționale ACEA/ API +/- EELQMS
Pasul 2: O mostră de ulei este trimisă către mai mulți producători de automobile, unde, uleiul trece prin mai multe proceduri de testare, în așa fel încât producătorul de automobile să aibă garanția că produsul testat este conform cu cerințele sale de calitate și protecție
Pasul 3: Producătorul de lubrifianți este obligat să anunțe producătorul de automobile de fiecare dată când acesta face modificări în rețeta lubrifiantului respectiv.
Este un produs OE sau OEM superior unui produs apbrobat sub aceeași normă de lubrifiere?
Răspunsul este greu de oferit, deoarece un produs considerat OE sau OEM este supus unor proceduri identice de testare precum unul aftermarket, gradul de protecție al normei respective având cerințe minime absolut identice.
- Putem spune totuși, că un ulei aprobat în același timp de mai mulți producători de automobile, este superior testat comparativ cu altul aprobat de un singur producător de automobile.
- În același timp, aprobarea are limitările sale, spunând doar că un produs este conform cu cerințele de calitate minime impuse de constructorul de automobile, dar nu diferențiază produsele de lubrifiere între ele.
- În acest context intervine certificarea EELQMS care se remarcă prin seturi suplimentare de testare foarte stricte.
Este obligatoriu ca produsul pe care îl cumpărăm să fie testat și aprobat în conformitate cu recomandările făcute de producătorul automobilului în manualul acestuia de utilizare?
Răspunsul este DA. Fiecare producător de motoare cu ardere internă a proiectat și tratat fiecare componentă din acestea prin tehnici speciale, moderne ce necesită anumite produse de lubrifiere specifice. Folosind un produs de lubrifiere necertificat de către producătorul motorizării respective, se pot produce chiar daune iremediabile.
- Anumite tratamente moderne de reducere a frecării din motoarele cu ardere internă necesită tehnologii de lubrifiere speciale, nerespectarea cerințelor minime garantate prin aprobare, poate produce daune iremediabile.
Pachetul de norme de lubrifiere VW 504/ 507 aduce o îmbunătățire semnificativă comparativ cu VW 502 / 505.00 din punct de vedere al cerințelor minune de uzură, dar și din punct de vedere al cerințelor minime de curățare și control al depunerilor lăsate de produsul de lubrifiere pe perioada utilizării acestuia.
În același timp, lubrifiantul modern aprobat VW 504/ 507 este orientat spre compatibilitatea maximă cu sistemele de reducere a emisiilor poluante și creșterea eficienței prin reducerea consumului de carburant.
În paralel, putem analiza cerințele de lubrifiere BMW LL04 care sunt cel puțin teoretic inferioare pachetului de norme de lubrifiere VW 504/ 507, dar superioare BMW LL01, mai ales prin creșterea eficienței motoarelor cu ardere internă, prin reducerea consumului de carburant și adaptarea soluției de lubrifiere la sistemele moderne de reducere a emisiilor poluante.
Lubrifiantul modern aprobat Mercedes Benz 229.52 completează specificațiile minime ale MB 229.51, depășind atât pachetul de norme VW 504/ 507, cât și BMW LL04 .
Aceste grafice caracterizează cerințele minime de lubrifiere pentru fiecare standard de lubrifiere independent. Produsele de lubrifiere pot depăși aceste cerințe , dar pentru a fi aprobate trebuie cel puțin să le respecte.
În același timp, normele VW 504/ 507, BMW LL04 și MB 229.51 se găsesc foarte des aprobate pe bidonul aceluiași produs de lubrifiere, reprezentând pachetul complet de testare și dezvoltare pentru motorizările moderne ce necesită aceste norme, BMW, Mercedes Benz, și VW/Audi/Skoda/ Seat .
Piața produselor de lubrifiere este invadată în acest moment de diferiți producători mai puțin cunoscuți la nivel global, care prezintă soluții de protecție incredibile la prima vedere, cu reducerea uzurii motorului cu 400-500%, uleiuri care la nivel de discuție reprezintă o rețetă de succes pentru un maxim de fiabilitate. Totuși, aceleași companii nu investesc foarte mult în cercetarea și dezvoltarea produselor lor. Și nu doar atât: ele nu obțin aprobarea din partea constructorilor de automobile, ceea ce ridică un semn de întrebare legat de corectitudinea afirmațiilor acestora. De aceea, un produs de calitate va fi însoțit întotdeauna de minim certificările internaționale ACEA sau API, alături de aprobarea constructorilor de automobile. În plus, pentru o mai bună diferențiere în piață, acreditarea EELQMS aduce un plus de valoare acestor produse.
DE REȚINUT: Utilizarea aditivilor de ulei din comerț, nu doar că interferează fizic în motor cu produsul de lubrifiere ales, ci anulează în totalitate orice fel de aprobare sau acreditare conform ACEA/ API și EELQMS.