Despre certificarile API
10.02.2023 in Despre lubrifianti autoAPI sau Insitutul American pentru Petrol, stabileste standarde minime pentru produselor petroliere, fiind omologul ACEA din SUA. Certificarile API pentru piata de automobile sunt orientate spre motoarele alimentate cu benzina, iar in ce privesc motoarele diesel, certificarea API vizeaza utlilajele industriale si autocamioanele. In plus, API certifica toate solutiile de lubrifiere utilizate industrial.
Institutul american al petrolului a fost infiintat in anul 1919, pornind de la ideea dezvoltarii si reglemetarii produselor petroliere, aspect foarte mult influentat de primul si de al doilea razboi mondial, dar si de piata de automobile si utilaje industriale, care, la cel moment, era in plina dezvoltare.
In prezent, ofera producatorilor de produse de lubrifiere programul EOLCS ( sistemul institutului american al petrolului pentru licentierea si certificarea produselor de lubrifiere ). Acesta este un program cu caracter voluntar, ce vizeaza acreditarea si certificarea produselor de lubrifiere conform unui limbaj propriu.
Pe site-ul API pot fi vizualitate toate uleiurile certificate API, acest standard de calitate avand titlul de aprobare, nu doar de certificare. Astfel, API, de foarte multe ori, atat in piata americana, cat si in cea asiatica, are un dublu standard, inlocuind aprobarile clasice individuale pe care la putem observa in piata europeana. Foarte multe manuale de mentenanta auto pentru masinile americane si asiatice vandute in Europa prezinta in manualul de utilizare un singur standard de calitate pentru motoarele alimentate cu benzina si anume API, in schimb pentru motoarele diesel sunt utilizate standardele calitate ACEA Europene.
Certificare API pentru motoarele alimentate cu benzina
• API SJ - utilizat pentru motoarele cu ardere interna fabricate pana in 2001 inclusiv 2001
• API SL - utilizat pentru motoarele cu ardere interna fabricate pana in 2004 inclusiv 2004
• API SM – utilizat pentru motoarele cu ardere interna fabricate pana in 2010, inclusiv 2010.
• API SN si SN Plus – reprezinta un standard modern de calitate utilizat pentru motorizarile cu ardere interna, fabricate pana in anul 2020 inclusiv. Acesta aduce in plus fata de API SM, cresterea protectiei impotriva uzurii motorului, dar si cresterea capacitatii de curatare si mentinere a curateniei intr-un motor pe perioada utilizarii acestuia. De asemenea, API SN Plus, a luat nastere ca urmare a numeroaselor documentatii oferite de catre producatorii de automobile cu privire la fenomenul LSPI si la motoarele distruse de acest fenomen.
Click aici pentru a citi mai multe despre Protocolul de testare API SN si SN Plus
• API SP - este un cel mai nou standard de calitate API, orientat catre motorizarile echipate cu sisteme de reducere a emisiilor poluante. Spre deosebire de API SN Plus, acesta introduce teste suplimentare prin care producatorii de produse de lubrifiere sunt obligati sa ridice nivelul minim de protectie . Aceste teste suplimentare sunt orientate catre :
- Cresterea protectiei impotriva uzurii lantului de distributie; Aspect foarte des criticat, deoarece multi producatori de motorizari cu ardere interna au avut probleme serioase de fiabilitate a distributiilor lant.
- Cresterea proprietatilor de curatare si rezistenta a produselor de lubrifiere, in asa fel incat sa existe un control mai bun al depozitelor de sludge si varnish la nivelul componentelor expuse temperaturilor foarte ridicate, precum turbosuflantele si pistoanele
- LSPI sau fenomenul de pre-aprindere la viteză redusă; Foarte des intalnit in cazul motoarelor mici, supraalimentate, cu sisteme de injectie directa, in cazul carora, prin selectionarea cu grija a componentelor produsului de lubrifiere, rezistenta la temperaturi ridicate este crescuta, iar fenomenul de autoaprindere la turatii mici este evitat.
- Un produs de lubrifiere care promoveaza LSPI utilizat intr-un motor 1.0 TURBO BENZINA va crea conditii din ce in ce mai favorabile pentru aparitia un unui super knock al carui rezultat este distrugerea pistonului de la nivelul cilindrului caruia a avut loc.
- Uleiurile API SN Plus au prezentat acest fenomen distructiv de tip LSPI si au adus metode suplimentare de preventie a acestora, dar din pacate tehnica de testare API SN Plus certifica lipsa evenimentelor de tip LSPI atata timp cat uleiurile sunt proaspat schimbate, protectia pe termen mai lung, adica pentru mai mult de 10.000 km, fiind sub semnul intrebarii.
Certificarea API pentru motoarele diesel nu are utilitate practica in piata de automobile europene, existand cu totul alte restrictii si reglementari de poluare.
In concluzie, standardul de calitate API este mai relevant pentru producatorii de automobile americani si asiatici, in timp ce pentru producatorii europeni de automobile, relevanta sa este destul de limitata. Insa, prezenta certificarii API pe bidoanele produselor de lubrifiere aduce un plus de valoare tehnologica produselor respective.
In acest context, EELQMS joaca un rol extrem de important, deoarece prezenta sa pe eticheta certifica atat testarea produsului respectiv de lubrifiere conform cerintelelor ACEA cat si conform cerintelor API.