Cum sa alegi lubrifiantul auto corespunzator
19.05.2023 in Despre lubrifianti autoCu atatea optiuni disponibile pe piata, cum poti fi sigur ca alegi cea mai buna varianta pentru masina ta?
Raspunsul este simplu: prin intelegerea faptului ca nu toti lubrifiantii auto sunt la fel si prin cunoasterea specificatiilor producatorului.
Lubrifiantul auto este esential pentru buna functionare a motorului. Rolul sau este de a reduce frictiunea intre componentele mobile. Un lubrifiant auto de calitate, ales corect, poate preveni problemele tehnice, reduce costurile de intretinere si imbunatati performanta masinii tale, oferindu-ti o experienta de condus mai sigura si mai eficienta.
Pe de alta parte, alegerea unui lubrifiant auto necorespunzator poate avea consecinte negative semnificative. Un lubrifiant de calitate inferioară sau incompatibil cu masina ta poate duce la uzura prematura a componentelor motorului, poate afecta performanta generala a masinii si poate chiar duce la defectiuni tehnice majore.
2. Vascozitatea lubrifiantului. Se refera la capacitatea unui lichid de a rezista curgerii. Un lubrifiant cu vascozitate mai mare va fi mai gros si va oferi o protectie mai buna, dar poate afecta eficienta motorului la temperaturi scazute. Pe de alta parte, un lubrifiant cu vascozitate mai mica va fi mai fluid si va permite o pornire mai usoară a motorului la temperaturi scazute, dar poate oferi o protectie mai mica la temperaturi ridicate.
3. Calitatea materiilor prime utilizate. Lubrifiantul este compus dintr-o baza de ulei si aditivi, fiecare avand rolul sau in performanta produsului final.
3.1. Baza de ulei este un component esential al oricarui lubrifiant auto, asigurand performantele acestuia si capacitatea de a proteja motorul. Exista trei tipuri principale de baze de ulei:
- Uleiul de baza mineral este cel mai uzual tip de ulei si este obtinut direct din petrol, prin procese de rafinare. Desi acest tip de ulei este eficient si are un cost mai redus, este mai putin rezistent la temperaturi extreme si se degradeaza mai rapid decat variantele sintetice, existand posibilitatea de a lasa mai multe depuneri in motor.
- Uleiul de bază semi-sintetic este un amestec intre uleiul mineral si uleiul sintetic, oferind un echilibru intre cost si performanta. Acest tip de ulei ofera o protectie mai buna si o rezistenta mai mare la temperaturi extreme decat uleiul mineral, dar nu atinge performantele unui ulei sintetic pur.
- Uleiul de bază sintetic este un produs de inalta tehnologie, fabricat in laborator pentru a oferi cele mai bune proprietati posibile. Acest tip de ulei ofera cea mai buna protectie pentru motor, cea mai mare rezistenta la temperaturi extreme si cea mai lunga durata de viata. De asemenea, uleiul sintetic lasa mai putine depuneri in motor.
3.2. Aditivii, pe de alta parte, sunt introdusi in bazele de ulei pentru a le imbunatati proprietatile si pentru a le conferi caracteristici suplimentare. Exista mai multe tipuri de aditivi de ulei, fiecare cu propriul sau rol si beneficiu. Iata cativa dintre cei mai importanti:
- Aditivii antispumare – Acestia ajuta la prevenirea formarii de spuma in ulei, care poate reduce eficienta lubrifierii si poate provoca uzura excesiva.
- Aditivii antiuzura – Acesti aditivi creeaza un film protector pe componentele mecanice, reducand frecarea si uzura.
- Aditivii detergenti – Acesti aditivi ajuta la mentinerea curateniei motorului prin indepartarea depunerilor si a murdariei.
- Aditivii dispersanti – Acesti aditivi functioneaza impreuna cu aditivii detergenti pentru a preveni redepunerea murdariei
- Aditivii antioxidanti – Acesti aditivi prelungesc durata de viata a uleiului, prevenind oxidarea si degradarea acestuia.
- Aditivii imbunatatitori de vascozitate – Acesti aditivi ajuta uleiul sa mentina vascozitatea optima la diferite temperaturi, asigurand o lubrifiere adecvata in toate conditiile.
- Aditivii de presiune extrema - Acesti aditivi se activeaza in conditii de presiune mare, formand un strat protector intre piesele metalice pentru a preveni uzura si coroziunea.
4. Certificarile si aprobarile joaca un rol extrem de important. Acestea nu sunt doar niste sigle pe eticheta produsului, ci reprezinta garantii ale calitatii si performantei acestuia.
Exista diferite organizatii si institutii la nivel international care elaboreaza standarde pentru lubrifianti, precum American Petroleum Institute (API) , Society of Automotive Engineers (SAE), sau Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Aceste organizatii au propriile lor sisteme de clasificare si certificare a lubrifiantilor, in functie de diferite criterii, precum performanta, compatibilitatea cu anumite tipuri de motoare, respectarea anumitor standarde de mediu, si asa mai departe.
Mai mult decat atat, multe dintre cele mai mari companii auto din lume, cum ar fi Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen, si altele, au propriile lor standarde de aprobare pentru lubrifianti. Aceste aprobari OEM mentionate pe eticheta produsului, indica faptul ca respectivul lubrifiant a fost testat si aprobat de catre producatorul auto pentru utilizare in motoarele sale.