Totul despre certificarea ACEA
12.04.2021 in Despre lubrifianti autoACEA sau Asociația Europeană a Constructorilor de Automibile a fost fondată în anul 1991, stabilind noi standarde minime de calitate în industria de automobile. Pe masură ce tehnologia de fabricare a motoarelor moderne a evoluat, cerințele de reducere a poluării și de îmbunătățire a consumului de carburant au devenit tot mai severe, industria produselor de lubrifiere fiind din ce în ce mai presată de ACEA pentru a respecta noile cerințe.
ACEA clasifică uleiurile pentru motoarele cu ardere internă cu ajutorul unui limbaj propriu
- Clasa :
- A/B – standard de calitate ACEA destul de vechi prezent pe bidoanele produselor de lubrifiere corespunzătoare motoarelor cu ardere internă, ce prezintă sisteme de reducere a emisiilor poluante catalizator + sistem de recirculare a gazelor cunoscut sub denumirea de EGR de generație veche, standard aplicabil motorizărilor de până la EURO 4 inclusiv
- C – standard de calitate ACEA modern, orientat către motorizările moderne ce prezintă sisteme avansate de reducere a emisiilor poluante cum ar fi DPF ( filtru de particule pentru motoarele diesel ) , GPF/OPF ( filtru de particule pentru motoarele alimentate cu benzină ) catalizatoare moderne și sisteme de recirculare a gazelor de evacuare moderne – standard aplicabil motorizărilor EURO 5 inclusiv până în prezent
- E – standard de calitate ACEA mixt, fiind orientat atât către motorizările diesel de generație veche, cât și către cele de generație nouă utilizate pentru camionete, camioane, utilaje agricole … samd.
- Categoria : reprezentată de o cifră, ce completează clasa Ex: C3
- Revizia - reprezentată de anul revizuirii standardelor de testare pentru clasa și categoria de lubrifiere, Ex ACEA C3-16
Pe lângă această metodă de a denumi standardele, ACEA definește și o serie de parametri meniți să ajute la evaluarea unui lubrifiant, precum:
HTHS = vâscozitatea uleiului la 150°C; cu cât valoarea este mai mare, cu atât este mai stabil uleiul
NOACK = cantitatea de ulei evaporat la 250°C timp de o ora; cu cât valoarea este mai mică, cu atât stabilitatea uleiului la evaporare este mai mare
TBN = cantitatea totală de baze
TAN = cantitatea totală de acizi
SAPS = conținutul de sulf și fosfor pe care un ulei de motor îl are, dar și la cantitatea de cenuși rezultate în urma arderii unei cantități standard de ulei. Sulful din ulei are două surse principale:
a. bazele folosite la producerea uleiului
b. pachetul de aditivare
Cu cât valoarea SAPS este mai mică, cu atât reziduurile din urma arderii uleiului sunt diminuate.
Observăm tendința de migrare de la standardele ACEA A/B către ACEA C datorită reglementărilor din domeniul protecției mediului, care solicită motoarelor o reducere a emisiilor poluante. Dar ce se întamplă dacă folosim un produs de lubrifiere greșit din punct de vedere al standardului ACEA?
- Dacă motorul solicită un ulei de motor ACEA A/B, folosirea ACEA C:
- poate dăuna motoarelor vechi și foarte vechi, rezultatul fiind accelerarea uzururii motorului peste normal, din cauza faptului că tehnologia de fabricare a motoarelor respective nu este adaptată aditivilor moderni din uleiurile ACEA C
- nu dăunează motoarelelor mai recente, generațiile noi de motoare fiind adaptate cerințelor moderne de lubrifiere
- Dacă motorul solicită ACEA C, folosirea ACEA A/B:
- Dăunează motoarelor, întrucât motoarele sunt fabricate după standarde ridicate, care obligă, la utilizarea uleiurilor ACEA C
ACEA s-a reinventat periodic, secvența de testare și certificare a produselor de lubrifiere ACEA având mai multe revizii, cele mai importante fiind în 2004, 2007, 2008, 2010, 2012, 2016
După fiecare modificare a cerințelor ACEA, producătorii de produse de lubrifiere au fost constrânși să iși adapteze gama de produse într-un interval variabil de timp de la 5 ani la 2 ani, în funcție de complexitarea modificărilor aduse.
De unde știm conform cărei revizii ACEA este fabricat produsul nostru de lubrifiere? Avem două variante:
- fie ne raportăm la termenul limită conform căruia producătorii de lubrifianți trebuie să se alinieze cu ultimul standard de lubrifiere ACEA și atunci știm cu siguranță că produsul îndeplinește cel puțin revizia actuală ACEA
- fie cumpărăm un produs certificat EELQMS ( European Engine Lubricants Quality Management System ), care certifică ultima revizie a standardului ACEA. Despre EELQMS vom discuta mai pe larg în materialul urmator.
Pentru a înțelege mai bine conceptele ACEA, vom exemplifica teoria pe câteva situații practice:
Aducem în discuție un BMW 530d, care:
- în generația E39 folosea produse de lubrifiere cu standard ACEA A3/B4 și norma BMW LL01
- în generația E60, ACEA C3 și norma BMW LL04 cât și uleiuri cu standard de lubrifiere ACEA A3/B4 ( doar pentru modelele fără filtru de particule, produse până în 2007, ulterior, toate motorizările diesel BMW au putut fi lubrifiate doar cu uleiuri ACEA C )
Discutând despre motoarele alimentate cu benzina, luăm ca exemplu un BMW 530i:
- modelul E39 folosește standardul de lubrifiere ACEA A3/B4
- modelul E60, la fel ca în cazul motorului diesel folosește standardul de lubrifiere ACEA C3. Totuși, chiar și de la aparitia standardului de lubrifiere ACEA C3, unele motorizări acceptau fără probleme uleiurile cu standard de lubrifiere ACEA A3/B4, aceastea având sistem de injecție MPI ( injecție multi punct și catalizator euro4 ).
Atat pentru motorul diesel, cât și pentru motorul alimentat cu benzină, a existat o perioadă de tranziție de la standardul de lubrifiere ACEA A3/B4 către ACEA C3, acest lucru fiind absolut necesar. Standardul de lubrifiere ACEA C a adus un plus de modernitate lubrifianților auto, acest mecanism a stat la baza reviziilor long life de până la 30.000 km sau 24 luni conform BMW. Această perioadă de tranziție a avut loc în era motoarelor EURO 4, pentru că în perioada motoarelor EURO5, motoarele fiind foarte avansate tehnologic, au ajuns dependente de uleiurile moderne cu noile standarde de lubrifiere ACEA C.
Ce se întamplă dacă folosim un produs de lubrifiere greșit din punct de vedere al standardului ACEA, luând ca reper autoturismul de mai sus?
- În cazul unui BMW 530i din 2001 E39, aditivii moderni din uleiurile BMW LL04 ACEA C3-16 ( din 2016 ) nu sunt adaptate tehnologiei de fabricare a motorului respectiv, rezultatul fiind accelerarea uzururii motorului peste normal
- În cazul unui BMW 530i din 2005 E60, fie că este vorba de uleiuri cu standard de lubrifiere ACEA C3 sau ACEA A3/B4, lucrurile nu diferă foarte mult, generația respectivă de motoare fiind adaptată cerințelor mai moderne de lubrifiere
- În cazul unui BMW 530i din 2013 F10 sau 530i din 2019 F90, uleiurile cu standard de lubrifiere ACEA C sunt cele necesare tehnologiei de fabricare a motoarelor respective.